In 1389 kreeg Delft toestemming om een eigen kanaal naar de waterweg te graven via 'de Delf'. Maar, vanwege de sterke Rivaliteit tussen Delft, Schiedam en Rotterdam, wilde de steden hun kanalen echter niet delen. Om deze reden was Delft genoodzaakt om zijn eigen kanaal door te graven naar de Nieuwe Waterweg. Aan de monding van dit kanaal ontstond een nieuwe haven, Delfshaven. Door inklinking van het omliggende veengebied is het waterpeil enkele meters hoger dan het land, een typisch Hollands verschijnsel. Na de tweede wereld oorlog dempte Rotterdam hun kanaal met puin uit de stad. De Schie is onderdeel van het Rijn-Schiekanaal en loopt tot aan Leiden, het water wordt dagelijkse gebruikt door binnenvaartschepen.* Daarentegen is de Schiedamse schie niet heel populair bij watersporters i.v.m. de vele lage bruggen.
Varen op de Schie biedt een betoverende ervaring vol ontdekking en ontspanning. Deze prachtige waterweg, die dwars door het schilderachtige landschap van Nederland kronkelt, is een ware oase van rust en schoonheid. Terwijl je over de kalme wateren van de Schie vaart, word je omringd door weelderige groene oevers, met schilderachtige molens en charmante dorpen die langs de kant opduiken.
Het is een unieke kans om de rust en sereniteit van het Nederlandse platteland te ervaren, weg van de drukte van de stad. Varen op de Schie biedt ook een fascinerende blik op het rijke historische erfgoed van de regio. Langs de oevers vind je tal van historische bezienswaardigheden, waaronder oude herenhuizen, monumentale boerderijen en traditionele windmolens die dateren uit vervlogen tijden.
Zelf varen tot maximaal 12 personen of laat jij je toch liever door een schipper rondvaren?